Week 2: Ontdek wie je bent

Er is een boeddhistische wijsheid die zegt dat al ons lijden ontstaat door onze gehechtheid aan een onjuist zelfbeeld. Ik ben dan wel geen boeddhistische wijze (Niet?) maar ik had het zelf kunnen bedenken. Ik heb wel eens geprobeerd bij te houden hoe vaak ik op een dag negatief over mezelf dacht. Echt heel vaak. Terwijl ik mezelf toch altijd een heel positief mens vond. Aan het einde van die dag was ik boos op mezelf omdat ik de hele dag zo negatief over en tegen mezelf was geweest. Huh? Ben ik nu negatief over mezelf om het feit dat ik negatief over mezelf ben geweest? (Mind is blown)

Jan Geurtz noemt dit in zijn (prachtige!) boek Verslaafd aan liefde ‘het negatieve geloof’. Ik noem het voor het gemak ‘het duiveltje op je schouder’. Dat duiveltje op je schouder wordt gevoed door allerlei negatieve ervaringen, overtuigingen en aannames uit je verleden. Die staan je mogelijkheid tot zelfacceptatie en zelfliefde nogal in de weg. Als je teveel naar dat duiveltje luistert leef je je leven op basis van angst en negativiteit. Echt jezelf zijn lukt niet. Je staat niet in het oog van de orkaan.

? Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe
Je weet als kind al vroeg welk gedrag je beter kan vermijden door de straf of beloning die je er eerder mee hebt gekregen. Hiermee heb je een systeem gecreëerd waarbinnen je ‘veilig’ bent. Daar ben je in je comfortzone en houd je alles en iedereen tevreden. Als je buiten die comfortzone komt kan je dat een hoop angst en moeilijkheden opleveren. Kijk het volgende filmpje maar eens.

Iedereen heeft negatieve overtuigingen over zichzelf die je belemmeren om echt jezelf te zijn. Een paar voorbeelden van wat het duiveltje op je schouder in je oor kan fluisteren:

  • Ik ben niet goed genoeg
  • Ik ben onbelangrijk
  • Niemand houdt van mij
  • Ik ben (te) lelijk, te dik of te dun
  • Ik ben het niet waard
  • Ik moet perfect zijn
  • Ik moet alles onder controle houden
  • Ik mag niet genieten
  • Ik ben bang om te falen
  • Als ik mijn eigen weg kies, hoor ik er niet meer bij
  • Als ik voor mezelf kies, blijf ik alleen achter
  • Etc, etc, etc

'Suffering is not holding you, you are holding suffering'

-Buddha

? Vicieuze cirkel
Een mens (bewust en onbewust) doet er alles aan om dat duiveltje op z’n schouder weg te krijgen. We zijn namelijk allemaal bang voor afwijzing. Een voorbeeld: Je krijgt hele harde kritiek op je werk en ineens steekt het gevoel van ‘nooit goed genoeg zijn’ en misluktheid de kop op. Je emoties en gedachten nemen de overhand en de kritiek wordt maar erger en erger in je hoofd. ‘Zie je wel, ik ben niet goed genoeg voor deze baan, ik kan helemaal niks’. Je eerste reactie op dat gevoel is dat je je nog meer gaat bewijzen. (Ik kan deze baan wel aan kan en ga er alles aan doen dat ik me nooit meer zo hoef te voelen) Nu heeft het duiveltje je in zijn macht want je belandt in een vicieuze cirkel. Het gevoel van nooit goed genoeg zijn voedt je (op negatieve overtuigingen gebaseerde) gedrag en dat gedrag voedt je gevoel van nooit goed genoeg zijn. Enzovoorts, enzovoorts. Je komt niet uit de vicieuze cirkel door erover na te denken. Of het te begrijpen. De negatieve overtuiging is namelijk een gevoel. Je weet namelijk heus wel dat er mensen in je omgeving zijn die jou wel goed genoeg vinden.

? STOP! GEVAAR! 
Het is heel belangrijk dat je het negatieve geloof over jezelf leert benoemen. Vaak hoef je niet lang te zoeken naar ze. Je hebt ze tenslotte al vaker in je leven gevoeld. Maar je hebt altijd heel erg je best hebt gedaan om het duiveltje op je schouder te ontwijken. Dit is het moment om ‘het gevaar’ recht in de ogen te kijken. Je wil echt jezelf kunnen zijn, toch? Stap 1 is het benoemen van je negatieve overtuigingen en voelen wat voor effect ze op je hebben. Stap 2 is ze onderzoeken en omruilen voor behulpzame overtuigingen. Begin nu eerst met de meditatie van deze week:

Nu je klaar bent met je meditatie, besteed je tijd aan het beantwoorden onderstaande vragen. Deze week ben je een stuk langer bezig met het beantwoorden van alle vragen en lukt het je misschien niet om ze allemaal in een keer te beantwoorden. Neem deze week dus rustig de tijd om de opdrachten te maken. Of anders langer dan een week. Dat is ook geen probleem. Schrijf alsof je in je dagboek schrijft. Denk niet te lang na over je antwoorden maar schrijf gewoon!

1. Welke angst of overtuiging belemmert mij?

2. Is deze angst of overtuiging behulpzaam in mijn leven geweest? Of juist niet?

3. Was die van mij of heb ik hem van iemand gekregen? Zo ja, van wie? Probeer hier echt terug te gaan naar je kindertijd. Vaak zijn onze belemmeringen hier al ontstaan.

4. Heb ik ooit bewust gekozen om dit te geloven? Zo ja, wanneer? Waarom deed ik dit?

5. Wat was het voordeel om deze angst of overtuiging te hebben?

6. Wat vermeed ik door deze angst te hebben?

7. Wie zou ik zijn zonder deze angst of overtuiging?

8. Als ik deze angst of overtuiging niet meer zou hebben, wat zou ik dan nu wel doen of durven?

9. Nu mag je echt even dromen: Als je alles zou kunnen of zijn, wat zou je dan echt graag willen doen?

10. Vergelijk bovenstaand antwoord eens met hoe je huidige leven en werk er nu uit ziet en hoe je die hebt ingericht. Waar zou jij verandering in aan kunnen brengen om dichter bij je
droom te komen? Begin met een heel klein stapje.

Je themesong van deze week ?